Välkommen till SundsPsykologerna

SundsPsykologerna är en psykologverksamhet med mottagning i centrala Helsingborg. Psykologerna som arbetar här har lång erfarenhet och bred kompetens. Vi erbjuder psykoterapi, krisbearbetning, EMDR behandling, IPT, konsultationer och handledning. På mottagningen arbetar Anna-Karin Lindgren och Anna Lannér Swensson.
Vi ger även föreläsningar och kurser.

Emma Fager, socionom och psykoterapeut, erbjuder terapibehandling på SundsPsykologernas mottagning. Du hittar mer information om Emma på hennes hemsida.

Vi har vårdavtal PDT och IPT med Region Skåne. För mer information se högkostnadsskydd och 1177.

Vi erbjuder Neurofeedback både som ett komplement i psykoterapeutisk behandling och som enskild behandling.

Kursutbud
Vår kurs Samspelsbehandling är ackrediterad som specialistkurs inom specialistordningen för psykologer.  Kursen ges i Falun med start våren 2023.

Njut av hösten den är här och den kan vara riktigt härlig!

Vi lever i en svår tid, med mycket oro och ovisshet.

Både vuxna och barn kan känna oro, det är normalt att känna oro och ibland vet vi varför oron uppträder. Vid andra tillfällen känns det som om den bara kommer från ingenstans och då kan den vara svårare att hantera.

Vi har samlat lite information och länkar som kan hjälpa dig att hålla avstånd till och hantera nedstämdhet, oro och stress.

Det är alltid hjälpsamt att behåll eller skapa nya rutiner, vi, vår kropp och hjärna mår bra av att göra samma sak vid ungefär samma tid på dagen tex somna och vakna, äta och röra på sig, arbeta och vila.

Gör saker du mår bra av.

Var mån om att upprätthålla dina sociala kontakter på ett säkert och tryggt sätt. Om du inte kan eller orkar träffa dina vänner ring, prata via videolänk eller skicka ett brev eller mejl. Prata om din oro och hur du känner dig. Om du inte vill/kan prata med någon du känner finns flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl, se nedan.

Var mån om att röra på dig varje dag. Sätt upp ett mål som är rimligt för dig ex 30 minuters promenad i dagsljus varje dag. Forskning visar att fysisk aktivitet påverkar oss positivt tex 20 minuters vistelse i naturen minst tre dagar i veckan minskar stress och oro.

Begränsa din nyhetskonsumtion, ta själv kommandot över när och hur mycket information som är bra för just dig att hämta in, utbudet är oändligt. Kom ihåg att vara källkritisk.

Utmana dig själv och fundera över vilka krafter eller förmågor som just du besitter, som är hjälpsamma för dig och som du har nytta av i den här situationen. Hur gör du annars när du hamnar i en kris och problemen tornar upp sig?

När du pratar med barn om deras oro kan du tänka på att:

Låta barnets frågor styra ert samtal. Om barnet har svårt att berätta kan du fråga ”kanske du tänker på något du sett på nyheterna”?

Ta barnets frågor på allvar. Tala med barnet på ett lugnt och tryggt sätt. Ge barnet hopp.

Begränsa barnets nyhetsintag. Se nyheter tillsammans med barnet.

Webb hjälp, telefonlinjer

https://www.nok.se/stilladinoro/ny-programserie-stilla-din-oro-i-
kristid/https://www.1177.se/Skane/liv–halsa/psykisk-halsa/att-vara-orolig/

Jourhavande medmänniska 08-702 16 80 www.jourhavande-medmanniska.com
Föreningen mind-för psykisk hälsa www.mind.se
Självmordslinjen tfn: 90101 finns även chatt www.mind.se
SPES riksförbund för anhöriga, närstående till någon som tagit sitt liv tfn; 08 345873 www.spes.se
Röda Korsets telefonjour 0771 900800 www.redcross.se
Kvinnofridslinjen tfn 020 505050 www.kvinnofridslinjen.se
Bris tfn; 116 111
Äldrelinjen för dig över 65 år, 020 222233
Föräldralinjen, 020 852000

Självhjälp

Öppna dörren, ta dig ut och vandra utan mål. Sätt dig ner och titta dig i kring, finn något att vila blicken på.

Stanna upp och bjud in naturen. Ta några riktigt sköna djupa andetag och hjälp kroppen att slappna av. Uppmärksamma naturen kring dig, använd alla dina sinnen; vad doftar det, hur känns vinden, regnet eller solen mot huden, vad ser du och vad hör du just nu, kanske du känner någon smak.

 Ett så kallat skogsbad har förmåga att sänka stressnivåer och stärka immunförsvaret. Vandra ut i skogen (parken, stranden) ströva och sänk tempot. Ge dig tid att utforska naturen via dina sinnen. Slå dig ner och upplev naturen. Sitt stilla i 15 – 20 minuter. Återvänd till din plats, vila och uppleva naturen och dess växlingar. Upprepa och njut av att du funnit återhämtning.

Vi önskar dig en riktigt härlig höst

Anna-Karin &Anna