Välkommen till SundsPsykologerna

Sommarhälsning
från
Anna-Karin & Anna

SundsPsykologerna är en psykologverksamhet med mottagning i centrala Helsingborg. Psykologerna som arbetar här har lång erfarenhet och bred kompetens. Vi erbjuder psykoterapi, krisbearbetning, EMDR behandling, IPT, psykologbedömningar/ utvecklingsbedömningar, konsultationer och handledning.
Vi ger även föreläsningar och kurser.

Vi har vårdavtal PDT och IPT med Region Skåne. För mer information se högkostnadsskydd och 1177.

Vi erbjuder Neurofeedback både som ett komplement i psykoterapeutisk behandling och som enskild behandling.

Kursutbud
Vår kurs Samspelsbehandling är ackrediterad som specialistkurs inom specialistordningen.

Vi lever i en svår tid när mycket känns svårt och ovisst. Då är det värdefullt att göra bra saker för dig själv.

Håll avstånd till oron

När vardagen förändras kan det vara hjälpsamt att behåll eller skapa nya rutiner, vi, vår kropp och hjärna mår bra av att göra samma sak vid ungefär samma tid på dagen tex somna och vakna, äta och röra på sig, arbeta och vila.

Var mån om att upprätthålla dina sociala kontakter på ett säkert och tryggt sätt. Ring, prata via videolänk eller skicka ett brev eller mail. När ni skall ses, men måste hålla avstånd, kan ni mötas utomhus.

Se till att du rör på dig varje dag. Sätt upp ett mål som är rimligt för dig ex 30 minuters promenad i dagsljus varje dag. Forskning visar att fysisk aktivitet påverkar oss positivt tex 20 minuters vistelse i naturen minst tre dagar i veckan minskar stress och oro.

Begränsa ditt nyhetsintag, ta själv kommandot över när och hur mycket information som är bra för just dig att hämta in, utbudet är oändligt.

Utmana dig själv och fundera över vilka krafter eller förmågor som just du besitter, som är hjälpsamma för dig och som du har nytta av i den här nya, besvärliga situationen. Hur gör du annars när du hamnar i en kris och problemen tornar upp sig?

https://www.nok.se/stilladinoro/ny-programserie-stilla-din-oro-i-kristid/

https://www.1177.se/Skane/liv–halsa/psykisk-halsa/att-vara-orolig/

Egenvård

Öppna dörren, ta dig ut och vandra utan mål. Sätt dig ner och titta dig i kring, finn något att vila blicken på.

Stanna upp och bjud in naturen. Ta några riktigt sköna djupa andetag och hjälp kroppen att slappna av. Uppmärksamma naturen kring dig, använd alla dina sinnen; vad doftar det, hur känns vinden, regnet eller solen mot huden, vad ser du och vad hör du just nu, kanske du känner någon smak.

Ett så kallat skogsbad har förmåga att sänka stressnivåer och stärka immunförsvaret. Vandra ut i skogen (parken, stranden) ströva och sänk tempot. Ge dig tid att utforska naturen via dina sinnen. Slå dig ner och upplev naturen. Sitt stilla i 15 – 20 minuter. Återvänd till din plats, vila och uppleva naturen och dess växlingar. Upprepa och njut av att du funnit återhämtning.

SVT play Skogsbad

Njut av sommaren och minns att det blir bättre snart!